Chia zaden zijn zwarte zaadjes (lijken op maanzaad) die erg opzwellen in water. Ze hebben een neutrale smaak en zitten boordevol voedingsstoffen. Zo zouden ze rijk zijn aan eiwitten (17%) en gezonde vetzuren (onder ander ALA), vezels en mineralen zoals calcium en ijzer.
Je kan ze gebruiken in een pudding met water of amandelmelk. Ze hebben geen sterke smaak maar zien er wel uit als kikkerdril. Vandaar dat je ze misschien best eerst gebruikt in neutrale crackers.

Omdat ze zo opzwellen zijn ze heel gemakkelijk te gebruiken om crackers van te maken als je gluten of brood wilt vermijden.

Ingrediënten crackers:

– halve kop chia zaad

– volledige kop water (mag zelfs een beetje meer zijn)

– 6 grote blaren boerenkool

– zout, peper en kruiden die je lekker vindt (ik gebruik soms ook biologische groentebouillon)

Werkijze:

– chia en water samenvoegen en een half uur laten weken

– alle ingrediënten samen in een blender doen

– de pasta dun uitstrijken op bakpapier en 10-12 uren laten drogen in een droogoven of 8 uren in een gewone oven op 70°. Je zet dan best de oven af en toe op een kier zodat de waterdamp eruit kan.

– de crackers blijven een 10-tal dagen goed, ze blijven krokant als je ze luchtdicht bewaart.